نحوه تشکیل کادر و شورای محرم، سازماندهی، فعال کردن نیرو ها

چند نکته
  • طلب برگزاری مراسم باید در بچه‌ها ایجاد شود و زمینه ابراز کردن آن فراهم شود.
  • ایجاد مطالبه ی عمومی برای اجرای مراسم در دانش‌آموزان
  • ایجاد انگیزه‌های صحیح در دانش آموزان برای برگزاری مراسم به بهترین وجه
  • باید کاری کرد که بچه‌ها خودشان وسط میدان آمده و مسئول کار را خودشان ببینند و احساس نکنند که نیروی مربیان و فارغ‌التحصیلان هستند، بلکه خود آنها مسئول برگزاری مراسم هستند.
  • با روش‌های مناسب شور برگزاری هیأت در بچه‌ها ایجاد شود.
مراحل تشکیل کادر و شورا

1)انتخاب تعداد محدودی از فعال ترین و دغدغه مند ترین دانش آموزان و طرح مسئله برگزاری مراسم محرم با آنها: بهتر است جلسه رسمی نبوده و کاملاً رفاقتی و در فضایی دوستانه برگزار شود. در جلسه باید راجع به اصل برگزاری مراسم از دانش‌آموزان نظر خواست.

نکته کلیدی این است که نباید برگزاری مراسم را پیش فرض گرفت، بلکه باید با تردید مطرح کرد و مثلاً مشکلاتی را عنوان کرد و گفت امسال با وجود این مشکلات مراسم را اجرا کنیم یا نه، طوری که بچه ها ابتدا راجع به اصل برگزاری مراسم محرم به گفتگو بپردازند و شروع به دلیل آوردن برای برگزاری آن کنند.

در اینجا اگر سمت و سوی جلسه به طرف برگزار نشدن پیش رفت، مربی باید با طرح سوالات مناسب و با گفتن گزاره های خاص، سمت و سو را عوض کند یا شبهات احتمالی را کاملاً فنی و در لفافه و غیرمستقیم جواب دهد، تا کم‌کم جلسه به سمتی برود که اصل برگزاری هیأت به صورت یک مطالبه از دانش‌آموزان بیان شود.

در این حد مربی می تواند با مطرح کردن مشکلات برگزاری مراسم، مسیر ذهن بچه‌ها را برای حل آنها فعال کرده و عزم آنها را برای حل مشکلات و برگزاری مراسم بیشتر کرده و خود را در موضعی قرار دهد که عملاً توسط دانش آموزان مورد درخواست برای اجرای مراسم واقع شده است. (جوشش از پایین)

در این حالت مربی، برنامه را از جانب خود به بچه ها ارائه نکرده است، بلکه دانش‌آموزان، خود را در موقعیتی می‌بینند که آنها برنامه را به مربی خود ارائه کرده اند، یعنی درخواست را خودشان داده اند و قطعاً برای برنامه ای که درخواست آن توسط خودشان مطرح شده، هم تلاش بیشتر می‌کنند و هم علقه ی بیشتری نسبت به آن دارند.همچنین ذهن و فکر آنها برای حل مسائل و مشکلات آن مراسم بیشتر درگیر و فعال می‌شود.

اگر مربی به تنهایی توان اداره جلسه را ندارد، بهتر است از یار کمکی استفاده کند، تا در یک هماهنگی با مربی دیگر، جلسه را پیش برد و به هدف مطلوب برساند.مثلاً یک مربی از سختی کار و مشکلات و موانع بگوید و دیگری اشاره به راهکارها و توانمندی بچه ها داشته و امید آفرینی کند.

2) تشکیل کادر هیأت

برگزاری مراسم محرم صرفاً یک اجرای برنامه نیست، بلکه طراحی یک بستر بسیار ویژه و عالی و کارآمد برای نیروسازی در همه جهات است. در واقع مسئله اصلی طراحی بستر بهتری برای رشد تعداد بیشتری از دانش آموزان است. در واقع برپایی خیمه ی امام حسین (علیه السلام) بهترین بهانه برای رشد فکری، معنوی، مهارتی، اخلاقی، تشکیلاتی و… بچه هاست.مثلاً اینکه گروهی تحت عنوان رسانه محرم تشکیل می شود، بهترین بهانه برای آموزش مهارت رسانه در یک بستر عملیات محور به آنهاست، آن هم عملیات محرم که خود به خود انگیزه و شور و اشتیاق فراوانی را در همه، مخصوصاً دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.در اینجا قطعاً به سوالاتی که در ذهن بعضی ها ممکن است ایجاد شود که مثلاً چرا از دو ماه قبل کادر محرم را تشکیل می دهید یا چرا بر روی عید غدیر تمرکز نمی کنید و یا… خیلی بهتر می توان پاسخ داد! یعنی تمام این سازماندهی ها و برنامه ها و جلسات برای اجرای مراسم محرم صرفاً برای برگزاری یک هیأت نیست، بلکه بهانه ای است برای نیروسازی. اتفاقاً در این فضا و بستر بهتر می‌توان مثلاً جشن عید غدیر هم برگزار کرد.

حدود دو ماه مانده به اول محرم باید جلسه کادر برگزار شود. البته جلسه اول کادر باید توسط همان دانش‌آموزان دغدغه‌مند و اصلی با همکاری و کمک مربیان برگزار شود. مثلا مربی در یک هماهنگی با سایر مربیان و مخصوصاً شورای اولیه تشکیل شده از دانش آموزان، زمانی را برای برگزاری جلسه کادر محرم انتخاب کنند و قرار بر این شود که شورا مثلاً تعداد مشخصی از دانش‌آموزان را به عنوان کادر محرم جمع کنند. البته تعداد مشخص شده هم باید کاملا معقول و واقعی باشد، یعنی هم توان دانش آموزان در نظر گرفته شود و هم تلاش بیشتر آن ها را برانگیزد. شورا در اینجا باید کاملاً خود را وسط میدان ببیند و در واقع طوری با آنها برخورد شود که احساس کنند باید پای حرف خود بایستند و هر چقدر که می‌توانند برای جلسه کادر نیرو دعوت کنند. البته نکته مهم در اینجاست که شرایط اعضای کادر باید از همان ابتدا توسط مربی گفته شود مثلا اینکه کادر هیأت نباید جذبی و جدید الورود باشند و یا از بین فارغ التحصیلان باشند.

نکته دیگر اینکه مربی هیأت و سایر مربیان باید به صورت کاملا نامحسوس و در سایه به اعضای شورا در جمع کردن، کمک و یاری برسانند . هم کمک فکری و روشی و هم کمک نامحسوس برای جمع کردن سایر دانش آموزان. مثلا به دانش آموزان به صورت غیرمستقیم انگیزه بدهند و یا آنها را به شرکت در جلسه ترغیب و تشویق کنند .

پس از تشکیل جلسه کادر اولیه دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد :

 حالت اول : اینکه شورا توانسته در زمان مقرر تعداد لازم از دانش‌آموزان با شرایط کادر را جمع کند، که در این صورت نوبت به سازماندهی می رسد.

حالت دوم : اینکه تعداد کادر به حد نصاب نرسیده است. که در این حالت، یا زمان دیگری مشخص می‌شود و یا انجام مراسم به گروهی دیگر از دانش‌آموزان در پایه های دیگر محول می شود.

البته برای رسیدن به نقطه ای که شورا و مربی، به هرکدام از راهکارهای فوق برسند، قطعاً باید مسیری طی شود که نتیجه ی آن، فعّال تر شدن دانش‌آموزان و جدیت بیشتر آنهاست. برای رسیدن به این هدف مربی باید حوصله دار بوده و در جلسه عجله نکند و کاملا دقیق و حرفه ای جلسه را پیش ببرد تا خود دانش آموزان به نتیجه برسند.

 نکته مهم : در هیچ کدام از این مراحل مربی حق ندارد کوچک‌ترین ذره‌ای از حریم شریعت عدول کند. مثلاً حق ندارد ذره‌ای دروغ بگوید. اگر در جایی مثلاً می گوییم که، اگر فلان تعداد را جمع نکردید برگزاری مراسم را به دانش‌آموزان پایه های دیگر می دهیم، واقعاً قصد چنین کاری را هم داشته باشیم نه اینکه بخواهیم بچه ها را فریب بدهیم.

یادآوری: در ساختار تشکیلاتی هیأت دانش آموزی انصار المهدی، مسئولیت برگزاری هر مراسم با پایه ی خاصی از دانش‌آموزان است که بقیه پایه ها به عنوان نیروهای کادر هستند. در واقع مسئولین از پایه ای مشخص هستند و بقیه پایه ها، اعضای گروه ها هستند.

بهتر است در جلسه کادر اولیه سایر اعضای تشکل اعم از، فارغ التحصیلان، مربیان و مسئولین تشکل هم حضور داشته باشند، تا هم وزانت جلسه بالاتر رود و هم عقبه کار برای دانش‌آموزان ملموس تر شود، همچنین جدیت و انگیزه ی آنها برای برگزاری مراسم بیشتر شود.

اداره جلسه کادر

اداره جلسه کادر باید توسط خود دانش آموزان انجام گیرد.پس از خیر مقدم، مجری و قرائت قرآن، باید یکی از مربیان و یا سخنران دعوت شده، یک بحث معرفتی مطرح کند، به طوری که در انگیزه مندی دانش آموزان برای برگزاری هیأت محرم تاثیر داشته باشد و همچنین آنها را برای نوکری امام حسین علیه السلام و گرفتن مسئولیت در کادر هیأت علاقه مند بکند.

البته توجه شود در عین ایجاد انگیزه برای گرفتن مسئولیت، باید اصل نوکری در دستگاه اهل بیت علیهم السلام برای بچه ها مهم شود، به طوری که، کسانی که مسئول نمی شوند هم، سرد و بی انگیزه نشوند. همچنین حب قدرت در بچه ها ایجاد نشود. یعنی در عین اینکه بچه ها علاقه مند و خواستار به مسئولیت گرفتن در کادر هستند، اصلِ بودن در کادر و نوکری امام حسین علیه السلام، درهرجایی و در هر کاری که باشد، برای آنها مهم تر باشد. در اینجا روایت داستان هایی از شهدا و یا اشاره به اهمیت اخلاص و گمنامی کارساز است.

پس از سخنرانی و صحبت معرفتی بهتر است از کلیپ های مراسم محرم سال های قبل پخش شود، به طوری که بچه‌ها خاطره های آن و شیرینی محرم را بیشتر به یاد بیاورند.

نکته: بهتر است هر سال، پس از اجرای مراسم محرم با مسئولین و کادر هیأت مصاحبه‌هایی شود و آنها از لذت و رشدی که در کادر برده‌اند صحبت کنند تا در گزارشی که هر سال از محرم ساخته می‌شود به بهترین وجه ممکن در سال بعد استفاده شود.

همچنین در صورت امکان قبل از سخنرانی معرفتی، در حد خیلی مختصر، اگر مراسم روضه و سینه زنی برگزار شود، به شور و طراوت و معنویت جلسه کادر خیلی کمک می‌کند.

سین پیشنهادی برنامه در جلسه ی کادر:
  • تلاوت قرآن

  • مداحی مختصر

  • سخنرانی

  • پخش کلیپ

  • سازماندهی و تقسیم کار

سازماندهی
  • کادر محرم بهترین بستر برای رشد نیروها است. فلذا در سازماندهی باید کاملاً هدفمند عمل کرد. یعنی علاوه بر نکات کلی و پیش فرض برای سازماندهی، که در جزوه هیئت و کادرسازی بدان اشاره شد، باید آینده نگری هم کرد. موارد زیر برای آینده نگری در سازماندهی حتماً لحاظ شود:
  • 1) جلسات هفتگی هیأت بعد از دهه محرم : سازماندهی باید به نحوی باشد که بتوان بعد از محرم نیز شورا و کادر قوی برای هیئت تشکیل داد. مربی هیأت از روز اول تشکیل کادر محرم، باید به فکر اولین هفته هیأت بعد از دهه ی محرم باشد.
  • 2)تشکیل انجمن‌های اسلامی قوی در مدارس : کادر محرم باید از اعضای انجمن اسلامی تمامی مدارس تشکیل داده شود و سازماندهی در آن به طریقی باشد که بتوان برای تعداد بیشتری از مدارس، مسئول انجمن قوی تربیت کرد. به عنوان مثال شورای هیئت که بستر بهتری برای رشد نیروها است نباید متشکل از چند مدرسه محدود باشد.
  • تذکردر انتخاب اعضای شورا، نکاتی مثل لحاظ کردن ویژگی های شخصیتی و توانمندی نیروها، تیم شدن، یکپارچه بودن شورا و نزدیک بودن سطح نیروهای شورا به طوری که بتوان کار فکری و معرفتی قوی‌تری در آن انجام داد، باید لحاظ شود.
نکات فعال کردن نیروها
  • حضور مربیان و مشاورین و فارغ التحصیلان باید طوری باشد که دانش‌آموزان کاملاً خود را وسط میدان احساس کنند و بار را بر روی دوش خود ببینند. از طرفی هم با حضور بزرگترها شور و اشتیاق بیشتری به کار پیدا می کنند.

2) جلسات شورای هیئت و گروه ها باید طوری برگزار شود، که مربی قسمتی از جلسه را حضور نداشته باشد. برگزاری جلسات هم برعهده ی دانش آموزان است.

3) مربی و مشاورین باید چهار نقش اصلی خود یعنی، انگیزه سازی، هدایت، آموزش و حمایت را به درستی ایفا کنند، تا نیروها هرچه بیشتر فعال شوند.

4) شور و اشتیاق، سرزندگی و نشاط مربیان و مشاورین به هرچه بهتر فعال‌ شدن نیروها کمک شایانی می‌کند.

5) مربی نباید تصمیمات مختلف را به اعضای شورا و کادر ابلاغ کند، بلکه هنر او تاثیر بر تصمیم سازی هاست.در واقع مربی بیشتر از آنکه تصمیم گیری کند، باید تصمیم سازی کند، یعنی زمینه ایجاد کند و طوری دانش‌آموزان را هدایت کند که خودشان به تصمیم صحیح برسند.

6) بعضی تصمیم‌هایی که جنبه خاص دارند و در فعال کردن دانش آموزان خیلی موثر هستند را مربی باید کاری کند که به مطالبه عمومی دانش آموزان تبدیل شود. مثلا اگر قرار است، برای مکان هیأت جایی که خیلی بزرگ است در نظر گرفته شود، به طوری که فعالیت و کار خیلی بیشتری را می‌طلبد، مربی نباید از طرف خود بگوید که ما این مکان را برای هیأت در نظر گرفته ایم، بلکه باید کاری کند که آن مکان به اصرار خود دانش آموزان انتخاب شود. در ابتدا با عبارات احتمالی بگوید که ممکن است که امسال شما توان برگزاری هیئت را در این مکان نداشته باشید و … البته توجه شود که کاملاً در حیطه شریعت باشد و کوچکترین دروغی در کار نباشد.

عملیات هیئتمحرم

انصارانصارالمهدیانصارالمهدی های کشورانصاری هاتشکیل کادردبیرخانهدبیرخانه کشوردبیرخانه هیئت های انصارالمهدیدبیرخانه هیئت های انصارالمهدی کشورسازماندهیفعال سازیکادرمحرمهیأتهیئت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × 1 =