شبکه سازی و جذب

شبکه سازی و جذب

چرا انسان ها تمایل دارند برخی کارها را انجام دهند و نسبت به انجام کار های دیگر بی میل اند؟ عوامل حرکت انسان ها چیست؟ چرا ما علاقه داریم در برخی مکان ها حضور پیدا کنیم ؟ چه اتفاقی باید در ذهن و روح دانش آموزان بیفتد تا آن ها مشتاق شرکت در هیأت شوند؟ مسئول هیأت و کادر هیأت چگونه می تواند ، دانش آموزان مدرسه و محله را جذب هیأت کند؟

این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر همیشه در ذهن ما می چرخد و یکی از دغدغه های اصلی کادرهیأت و اعضای هیأت اسلامی بوده و هست.

در یک نگاه کلی انگیزه ی مخاطبین برای شرکت در هیأت ، ناشی از سه عامل است:

1. سخنران

گاهی سخنران هیأت ، می تواند انگیزه اصلی برخی مخاطبین برای شرکت در هیأت باشد. هرچند استفاده از سخنران مشهور و جذاب برای هیأت در صورت امکان می تواند بسیار خوب باشد ، اما نباید تنها عامل اصلی جذب مخاطبین به هیأت سخنران باشد. چرا که در این حالت ، اگر برای سخنران مشکلی پیش بیاید و مدتی در هیأت حضور نداشته باشد ، هیأت از هم می پاشد و این برای یک هیأت تشکیلاتی و تربیتی ای که باید مستمرا برگزار شود اصلا امر مطلوبی نیست.

2. مداح

برخی هیأت ها ، صرفا با نام مداح شناخته می شوند و مداح ، انگیزه اصلی مخاطب برای حضور در هیأت است. از آن جایی که هیأت باید مستمرا برگزار شود و در این برگزاری دانش آموزان نقش اصلی را ایفا کنند ، اگر تمام بارتبلیغی و جاذبیت هیأت بر روی دوش مداح باشد و به تعبیری هیأت بندِ مداح یا سخنران شود ، هیأت از کارکرد اصلی که مد نظر ماست فاصله می گیرد. اگر چه استفاده از مداح یا سخنران جذاب در صورت امکان ، امر مطلوبی است اما نباید اصل قرار بگیرد و همت اصلی کادر هیأت شود.

3. تشکیلات و شبکه سازی

هیأت باید بتواند مخاطبین خودش را عمدتا از طریق شبکه و تشکیلات قوی و گسترده ای که دارد جذب کند

. منظور این است که مایک سیستم تربیتی ویک بسته برنامه ای برای دانش آموزان تعریف و طراحی کرده ایم که دانش آموزانی که به مجموعه ما جذب می شوند به طور طبیعی در تمام یا اغلب این برنامه ها شرکت می کنند. هیأت برنامه و قالب محوری ما است. پس همان طور که دانش آموزان مجموعه تربیتی ما در کلاس های ورزشی و دیگر برنامه ها شرکت می کنند و مربی ها آن ها را پی گیری می کنند ، در هیأت هم همه به طور طبیعی حاضر می شوند. خب پس ما یک تعداد متربی اولیه داریم که پای ثابت هیأت هستند. حال رویکرد مجموعه به این سمت است که این تعداد افراد فقط خودشان در هیأت شرکت نکنند و برای جذب به هیأت شروع به تبلیغ و شبکه سازی بکنند. منظور از شبکه این است که هریک از اعضای کادر هیأت باید بتواند با طیف وسیعی از هم کلاسی ها و دانش آموزان مدرسه خود ارتباط گرفته و به تعبیری دارای شبکه ای از دوستان شود. به طوری که بتواند با تبلیغ چهره به چهره آن ها را برای حضور در هیأت قانع کند و بذر اشتیاق جهت حضور در هیأت را در دل آن ها بکارد. البته دقت شود ، بستر های شبکه سازی و ارتباط میان فردی برای جذب منحصر به مدرسه نیست ، اگر چه مدرسه بهترین و مهم ترین بستر است. اما بستر هایی مثل کلاس های مهارتی ، ورزشی ، محله ، پارک و. . . هم می تواند محیط مناسبی برای فعالیت تبلیغی – ارتباطی دانش آموزان باشد. در واقع دانش آموز باید به مرور به حدی از مهارت و توانایی برسد که در هر محلی حضور پیدا می کند به فکر ارتباط و تبلیغ برای هیأت باشد.

پس روشن شد که اولا هسته اولیه کسانی که شبکه سازی و تبلیغات چهره به چهره می کنند چه کسانی هستند و ثانیا منظور از اینکه جذب هیأت عمدتا باید از طریق شبکه سازی باشد نه مداح و سخنران ، چیست.

طبعا برای موفقیت دانش آموزان در شبکه سازی وتبلیغات چهره به چهره حتما مربی نقش پر رنگی جهت هدایت ، حمایت و آموزش آن ها ایفا می کند.

البته توجه شود مدل شبکه ای که مدنظر ماست ، به نحوی است که ارتباطات مکمل مربی و سرگروه ها با سایر لایه ها باعث می شود هر فرد در شبکه از طریق چند نفر پی گیری شود نه صرفا یک نفر ، تا دانش آموز هم سریع تر جذب شود و هم در هیأت تثبیت شود. اسم این مدل جدید ، شبکه هرمی تقویت شده نام دارد.

شکل مدل هرمی تقویت شده(در این مدل یک نفر از طریق چند نفر پی گیری می شود)

در سمت راست شکل فوق ، مدل هرمی تقویت شده توسط مربی اجرا شده است اما در سمت چپ ، مدل هرمی ساده است که این اتفاق نیافتاده است.

محور های انگیزه مندی انسان

یکی از اولین مسائل در شروع هر کاری این است که افراد برای انجام آن کار انگیزه لازم را ندارند. چرا که اگر انگیزه نباشد هیچ حرکت و فعالیتی رخ نمی دهد. یکی از دغدغه های همیشگی مسئولان و کادر هیأت ، باید همین انگیزه سازی باشد.

سه محوری که می تواند باعث انگیزه مند شدن انسان شود عبارت است از :

1. محبت

اغلب محرک ها ، ناشی از علایق و گرایشات ما است. یعنی در واقع ما کارهایی که دوست داریم و خوشمان می آید را انجام می دهیم. مثلا کسی که علاقه به کوه داشته باشد ، به کوهنوردی می رود.

 2. نیاز

یکی دیگر از منابع ایجاد حرکت در انسان ها این است که آن ها برای رفع حوایج و نیاز هایشان دست به اقدام و عمل می زنند. مثلا کسی نیاز به غذا دارد ، به سمت تهیه غذا و خوردن آن حرکت می کند.

3. ضرورت

گاهی هم پیش می آید که ما به خاطر جبر و فشاری که از درون خود یا از محیط بیرونی بر ما وارد می شود ، فعال شده و دست به انجام کاری می زنیم. مثلا یک دانش آموز مجبور است صبح ها ساعت 8 در مدرسه حضور پیدا کند. البته قطعا افرادی از دانش آموزان هم هستند که از سر علاقه در مدرسه حاضر می شوند!

نوجوان شناسی

حال با دانستن محور های انگیزه مندی انسان ، باید سراغ شناخت ویژگی های مخاطب برویم ، تا تشخیص دهیم آن ها چه چیز هایی را دوست دارند ، به چه چیز هایی نیاز دارند و می توانیم چه اجبار ها و ضرورت هایی را طراحی کنیم تا آن ها برای شرکت در هیأت انگیزه مند شوند و در نهایت به هیأت جذب شوند. مخاطب ما نوجوانان سنین 12 الی 17 سال اند که دارای ویژگی های زیر اند:

1)    نیاز به رفاقت

نوجوان نیاز دارد با کسی انس بگیرد و این نیاز در قالب رفیق خواهی تجلی می کند. یعنی نوجوان نیاز به دوستی دارد که او را درک کند و بتواند با او صحبت کند. لذا داشتن گوشی شنوا و زبانی گویا ، یکی از بهترین روش های ارتباط و درنهایت جذب نوجوان است.

2)    گرایش به گروه های همسال

یکی از نیاز های اساسی دانش آموزان ، حضور در جمع ها و گروه های همسال است. مخصوصا اگر این جمع ها ، صمیمی و رفاقتی باشد ، بسیار برای او جذاب خواهد بود. اساسا نوجوانان جمع گرا اند و دوست دارند خود را ذیل یک جمع بزرگ و باشکوه تعریف کنند و به نوعی از آن کسب هویت کنند. از این جهت هیأت می تواند برای دانش آموز بسیار جذاب باشد ویکی از نیاز های اساسی شخصیت او را پاسخ دهد. البته دقت شود غالب مخاطبین هیأت باید از نوجوانان باشد.

3)    حس استقلال خواهی

استقلال طلبی یکی از نشانه ها و علائم بلوغ است. نوجوان حس می کند باید روی پای خودش بایستد و برخی کار های زندگی اش را بدون دخالت خانواده انجام بدهد. در امور زندگی ، صاحب اختیار باشد و تصمیم گیری کند. نوجوان از وابسته بودن گریزان است و دوست دارد مستقل باشد. چرا که مستقل بودن به نوعی نشان از بزرگ و قدرتمند بودن است.

4)    تمایل به دیده شدن ، تکریم و تشویق(من هستم! )

نوجوان از آن جایی که احساس شخصیت می کند ، دوست دارد اطرافیانش او را حساب کنند و برایش ارزش و احترام قائل شوند. کادر هیأت باید هوشمندانه به این حس نیاز به تکریم و احترام جواب بدهد. مثلا پیش دستی در سلام کردن و یا جلوی پای دانش آموزان بلند شدن و. . . باید جز عادات همیشگی کادر هیأت باشد.

یکی دیگر از مصادیق احترام ، تکریم و دیده شدن نوجوان این است که وقتی کسی سراغ دانش آموز می رود و او را شخصا و به طور چهره به چهره به هیأت دعوت می کند ، این باعث می شود که دانش آموز احساس کند کسی برایش ارزش قائل شده است و به طور عامیانه تر دیده شده است و یا وقتی دانش آموز جدیدی در هیأت حضور پیدا می کند ، لازم است حتما کادر هیأت برخوردی صمیمی و گرم با او داشته باشند ، به طوری که او حس کند ، حضورش در هیأت مهم و با اهمیت است.

هیأت بستر بسیار خوبی است تا نوجوان دیده شود و جور دیگری به او نگاه شود. یکی از اهداف اعطاء مسئولیت به دانش آموزان در هیأت ، پاسخ به همین تمایل است.

 

تجربه ی ماندگار!

صدای زنگ مدرسه به صدا در آمد و محسن برای قدم زدن در هوای آزاد به حیاط مدرسه رفت ، ناگهان با چند نفر از بچه های مدرسه روبروشد.

-آقا محسن خدا وکیلی شرمندم! نشد بخدا!

محسن که همین طور هاج و واج به پیمان نگاه می کرد و تمام احتمالات را در ذهن خود مرور می کرد.

-آقا محسن دیشب پدرم کارم داشت نتونستم بیام هیأت!

محسن که تازه دوهزاریش افتاده بود ! لبخندی زد و تازه شروع به احوال پرسی و خوش و بش با پیمان کرد!

ماجرا از این قرار است که آقا محسن همیشه چهره به چهره بچه های مدرسه را به هیأت هفتگی دعوت می کند و چون کار خودشا بلده و بچه خوش مشربی هم هست ، بچه های مدرسه واقعا دوست ندارند روی اقا محسن را زمین بندازند. لذا هر موقع نمی توانند در هیأت شرکت کنند خودشان را شرمنده اقا محسن می بینند و عذر خواهی می کنند!

5)    نیاز به هویت یابی

یکی دیگر از نیاز های اساسی نوجوان ، این است که خود را ذیل یک تشکیلات و جریانی تعریف کند و به یک هویت دست یابد. هیأت می تواند این نیاز او را پاسخ دهد. جملاتی مثل ، من انصاری ام ! نشان از این دارد که هیأت می تواند بستر بسیار قدرتمندی در اعطاء هویت به نوجوانان باشد.

6)    نیاز به پذیرفته شدن و احساس شخصیت ( من بزرگ شده ام! )

نوجوان از آن جایی که به استقلال روحی رسیده است و از دوران کودکی گذر کرده است ، دوست دارد دیگران او را بچه حساب نکنند و جور دیگری روی او حساب باز کنند منظور از نیاز به پذیرفته شدن این است که نوجوان به سنی رسیده است که نیاز دارد مورد قبول واقع شود و روی او حساب شود. و او را هم جزئی از جامعه و تشکیلات حساب کنند. نوجوان دوست دارد دیگران برای نظر ، حرف و در کل شخصیت او ارزش قائل شوند و در جامعه و جمع های مهم پذیرفته شود.

7)    معنویت خواهی

دل و قلب نوجوان پاک است و فطرت خداجوی او هنوز به زنگار های دنیوی گرفتار نشده است ، لذا نوجوان معنویت خواه است و با اهل بیت به راحتی ارتباط برقرار می کند. فقط لازم است گاهی او را متوجه این معنویت خواهی و خداخواهی کرد تا خود او از درون دریابد که واقعا به اهل بیت علاقه مند است و حرارتی در قلبش شعله می کشد.

8)     روحیه ی حماسی

نوجوان دوست دار انجام کار های با شور و حماسی است. طبعا جمع های پرشور ، باشکوه و حماسی را هم دوست دارد. هیأت اگر در مدل ایده آل خود برگزار شود منبع شور و حماسه است. چرا که هیأت حول محور اباعبدالله الحسین تشکیل شده است و اصلی ترین و شاید برجسته ترین عنصر شخصیت ایشان شور و حماسه است. لذا آشنایی با شخصیت امام حسین علیه السلام خود به تنهایی عامل جذب بسیار قدرتمندی برای هیأت خواهد بود.

 

9)    اهل مسابقه و مبارزه

حس رقابت و برتری طلبی در میان نوجوانان بسیار مشهود است. باید هنرمندانه دانش آموزان را برای شرکت در هیأت و در مرحله بعد پذیرش مسئولیت با یکدیگر وارد مسابقه و رقابت کنیم. یکی از ساده ترین راه ها بحث حضور و غیاب در هیأت است. در دوره اول این حس رقابت و مسابقه بیشتر از دوره دوم وجود دارد.

10)      راهنما خواهی

نوجوان از آن جایی که خود را در ابتدای مسیر زندگی می بیند و آرمان های بزرگ در سر دارد و از طرفی با مسائل و معضلات جدیدی مثل مسئله بلوغ روبرو شده است ، نیاز به یک راه بلد و راهنمایی دارد که مسیر آینده را برایش روشن کرده و مسائل و معضلات پیش رویش را حل وفصل کند. برگزاری هیأت بر اساس ذائقه دانش آموز باعث می شود که هیأت به ملجا و ماوایی برای نوجوان تبدیل شود. به طوری که با شرکت در هیأت ، پاسخ بسیاری از سوالاتش را بیاید. پس یکی از عواملی که باید کادر هیأت در مدرسه روی آن برنامه ریزی بکنند و هیأت را از طریق آن معرفی کنند همین است که هیأت جوری معرفی شود که دانش آموز احساس کند با شرکت در هیأت جواب سوالات خود را می گیرد و به آرامش می رسد. مثلا به طور غیر مستقیم و هنرمندانه گاهی در زنگ های تفریح مباحث سخنرانی مورد گفتگو بین بچه های کادر هیأت قرار بگیرد. این کار حس کنجکاوری دیگر دانش آموزان را تحریک کرده و می تواند مشوقی برای شرکت آن ها در هیأت شود.

 

تا به اینجا چند ویژگی مهم نوجوانان را مرور کردیم. حال با شناخت این ویژگی های نوجوان می توانیم در جلب محبت ، نیاز وضرورت سازی برای او بهتر اقدام کنیم.

مثلا چون می دانیم نوجوان اهل رفاقت است ، با دادن هدیه و یا خوش رویی ، محبت و اعتماد او را جلب کرده و او را جذب به هیأت می کنیم. البته در مطلب بعدی به برخی راهکارهای عملیاتی که مبتنی بر این ویژگی ها هستند اشاره خواهیم کرد.

نکته:

دقت شود مطالبی که گفته شد ، دو بخش اند. بخشی ناظر به برگزار کنندگان و طراحان هیأت است و لازم است آن ها این نکات را در طراحی هیأت رعایت کنند تا با برگزاری هیأتی متناسب با ذائقه مخاطبِ دانش آموز ، افراد بیشتری به هیأت جذب شود و بخشی ناظر به متربیان اصلی هیأت است که گفتیم وظیفه شبکه سازی و ارتباط چهره به چهره را بر عهده دارند و آن ها با رعایت این دستور العمل ها ، در فرایند شبکه سازی و ارتباط چهره به چهره خود موفق تر عمل خواهند کرد.

 

بچه هیأتی باس!

(چه کنیم و چگونه باشیم)

با توجه به نظام انگیزه مندی انسان و ویژگی های نوجوان ، راهکار های عملیاتی زیر را با هدف افزایش روابط اجتماعی بچه های هیأت و اثر گذاری بر دوستانشان پیشنهاد می کنیم:

 

11)              درس خون باش !

همان طور که رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند ، تحصیل علم یکی از سه انتظار اصلی ایشان از نوجوانان و جوانان است. چرا که یکی از شروطِ لازم برای قوی شدن و خدمت به انقلاب ، همین درس خواندن است. اصلی ترین مشغله ی دانش آموزان هم همین است ، پس حتما بچه های هیأت باید در این زمینه از همه جلو تر باشند و نه تنها در کلاس از بهترین ها باشند بلکه در کل مدرسه و در نظر مدیر وکادر اجرایی مدرسه ، از لحاظ درسی در جایگاه شایسته ای قرار داشته باشند.

 

12)            با همه بجوش ولی قاطی نشو! نچسب نباش!

بچه هیأتی باید بتواند با اکثر بچه های مدرسه و محله ارتباط حداقلی داشته باشد. یعنی حداقل اسم و فامیل آن ها را بداند و با آن ها سلام و احوال پرسی داشته باشد. بچه هیأتی نباید تافته ی جدا بافته باشد. انگشت نما نشود و کار ها و رفتاری از او سر نزند که دیگر دانش آموزان حس کنند او خودش را از بقیه متمایز می بیند و برای دیگران شخصیت قائل نیست.

 

13)             خدمت کن! به درد بخور!

بچه هیأتی باید در چشم بچه های مدرسه و محله مفید و به درد بخور و کارراه بنداز قلمداد شود. بچه های مدرسه و محله حس کنند اگر مشکلی داشته باشند و به بچه های هیأت مراجعه کنند حتما آن ها کمکشان می کنند. مثلا به درد خوردن می تواند دادن نمونه سوالات امتحانی به بچه های مدرسه باشد. و یا اینکه به سوالات و اشکالات درسی هم کلاسی ها پاسخ می دهد و جزوه درسی خود را در اختیار دیگران قرار می دهد. طبعا کسی به درد می خورد و می تواند مشکل و گره های ریز و درشت بچه ها را باز کند که خودش منبع مشکلات و گرفتاری ها نباشد! لذا لازم است بچه هیأتی از هم سن و سالانش از هر لحاظی جلو تر باشد تا بتواند دستگیری کرده و به درد بخورد. چون مشکلات دوستانش عمدتا در مسائل درسی خلاصه می شود ، پس بچه هیأتی باید از لحاظ درسی در سطح خوبی قرار داشته باشد. البته به درد خوردن و خدمت کردن در امور دیگر هم هست. مثلا خوب است که خودکار اضافی ویا پول اضافی همیشه همراه بچه های هیأت باشد تا مواقعی که دیگران نیاز دارند ، اولین کسی که این نیاز را مرتفع می کند ، بچه های هیأت باشند.

14)             خوش اخلاق و خوش رو باش ! لبخند یادت نره !

نوجوان عاشق خنده و شادی است. چرا که شادی و خنده نشان از رضایت از عملکرد خود و موفق بودن در زندگی را می دهد. کسی که عبوس و گرفته و ناراحت است ، ناخودآگاه به اطرافیانش این پیام را مخابره می کند که من آدم موفقی نیستم و از عملکرد خود راضی نیستم! لذا این جور انسان ها برای نوجوانی که بسیار آرمان گرا و دوستدار موفقیت است ، دافعه دارند و از آن ها کناره می گیرد. بچه های هیأت باید هنگام ورود به مدرسه مشکلات و ناراحتی های خود را دم در مدرسه بگذارند و با فراغ بال وارد مدرسه شوند! نباید همه ی مسائل زندگی را باهم مخلوط کرد. مثلا اگر من در محیط خانواده مشکلی دارم نباید این مشکلات و ناراحتی ها را در محیط کاری و تحصیلی ام سریان دهم و برعکس. لذا در مدرسه و محله ، بچه های هیأت باید حس کنند فقط و فقط وظیفه دارند به تحصیل و کار تربیتی و فرهنگی بپردازند و مشکلات و گرفتاری های خارج از مدرسه را فراموش کنند. با این نگرش ، خوش روبودن و خندیدن آسان می شود.

خوش اخلاق بودن و مودب بودن از اصلی ترین عوامل جذب است. انسان ها دوست دارند به افراد خوش اخلاق نزدیک شوند و از نرمی و لطافت اخلاقشان لذت ببرند. در قرآن یکی از عوامل جذب مردم به نبی مکرم اسلام هم همین نرم بودن و خوش اخلاقی بیان شده است. پس حتما باید به کسب اخلاق خوش ، توجه کرد و از میان خُلق های نیکو به اخلاق معاشرت توجه ویژه کرد.

15)               ببخش ! هدیه بده!

بخشیدن و هدیه دادن ، به صورت ناخودآگاه القاء ارزشمندی به طرف مقابل می کند. هدیه دادن یعنی من به تو توجه کردم و تو انسان ارزشمندی هستی! چه خوب است این رسم با هدیه های فرهنگی مثل کتاب تکمیل شود. البته گاهی دعوت از بچه های برای صرف بستی و. . . هم نباید فراموش شود.

16)              متواضع و افتاده باش!

انسان های مغرور و متکبر و خودخواه دافعه ی زیادی دارند! چرا که انسان متکبر یعنی کسی که خود را برتر از دیگران می بیند و ارزشی برای دیگران قائل نیست وبه تعبیری بهتر ، دیگران را آدم حساب نمی کند و این با تمایل به شخصیت که یکی از ویژگی های نوجوان است در تعارض است. لذا بچه های هیأتی باید از انجام هر گونه حرکتی که بویی از خودخواهی و خود برتر بینی بدهد ، خود داری کنند. مثلا از دیر جواب سلام دادن تا ممانعت از دادن جزوه و یا کمک نکردن به همکلاسی ها در مسائل درسی و …

انسان های متواضع و خاکی بسیار دوست داشتنی و جذاب اند. چرا که دیگران را بر خود مقدم می دارند و این احترام به شخصیت دیگران برای دانش آموزانی که نیاز به دیده شدن و شکل گیری شخصیت دارند بسیار جذاب خواهد بود.

17)                بگذر و آسون بگیر!

نوجوان از کسانی که سخت گیر هستند و می خواهند دیگران را قضاوت کنند متنفر است. نوجوان همان طور که گفتیم استقلال طلب و آزادی خواه است. دوست ندارد دیگران او را محدود کنند و بر او سخت بگیرند. بچه هیأتی ها اگر مورد ظلم از جانب دیگر دانش آموزان قرار گرفتند باید تا جایی که می شود ببخشند و آسان بگیرند. ویا اگر خطایی از دانش آموزان سر زد در بوق و کرنا نکنند بلکه تلاش کنند از راه درست به آن فرد کمک کنند. البته این به معنای کوتاه آمدن از حد و حدود شرعی نیست. دقت شود جایی که ممکن است حرام الهی نادیده گرفته شود ، حتما صورت مسئله و نحوه برخورد فرق خواهد کرد.

18)              هیأت را بزرگ و جدی جلوه بده!

نوجوان از آنجایی که عاشق پیوستن به جمع ها و گروه های بزرگ است ، از اینکه به هیأتی بزرگ و باشکوه بپیوندد علاقه نشان می دهد. البته این نکته باید در جزوه کادر هیأت ذکر شود که هرچه هیأت باشکوه تر و بزرگتر باشد ، برای نوجوان جذاب تراست و کادر هیأت باید به این نکته توجه کند و از برگزاری هیأت در مکان های کوچک و با برنامه ها و امکانات ضعیف خود داری کند. اما نکته ای که می خواهیم اینجا به آن اشاره کنیم این است که تصویر سازی بچه های هیأت و هیأت هم بسیارمهم است. یعنی گاهی خود بچه های هیأت هیأت را جدی نمی گیرند و بزرگ و باشکوه جلوه نمی دهند. مثلا در صحبت کردن در مورد هیأت ، آن را کوچک جلوه می دهند و با شور و نشاط از آن یاد نمی کنند. در حالی که دانش آموزان با تصویری که ما از هیأت در ذهن او می سازیم ، تصمیم به شرکت یا عدم شرکت در هیأت را می گیرد.

19)                سرزنده و با انرژی باش!

گفتیم نوجوان دوستدار نشاط وانرژی است. پس به انسان های با انرژی و سرزنده و به جمع های بانشاط هم علاقه مند است. بچه هیأتی باید بمب انرژی باشد تا دیگران با دیدن سرزندگی و انرژی او سعی کنند به او نزدیک شوند و برای شرکت در هیأت علاقه مند شوند.

منبع انرژی وسرزندگی بچه هیأتی به دو مورد کلی تقسیم می شود:

الف)منابع انرژی معنوی

بچه هیأتی به این مسئله باید متوجه باشد که اهل بیت ، مقام واسطه فیضی عالم را دارند و تمام امورات عالم و مقدرات هستی تحت تدبیر و تسلط آن هاست و حال او توفیق این را دارد که در هیأت ناصر آن ها و احیاگر امر آن ها باشد.توجه و تأمل در عظمت دستگاه اهل بیت و نقش تشکیلات هیأت در عالم ، یکی از منابع انرژی بچه های هیأت خواهد بود.

از طرفی دیگر توجه به این نکته هم بسیار لطیف است که هر کس در این دنیا امام و مقتدایی دارد و چه نعمتی از این بالاتر که به برکت آشنایی با هیأت ، امام و مقتدا و محبوب قلوبِ بچه هیأتی ها اهل بیت عصمت و طهارت اند ، نعم المولی و نعم النصیر. لذا بچه هیأتی باید در این نکته ی لطیف تأمل کند که اهل بیت اولا به او اذن داده اند که خادم و ناصرشان باشد و ثانیا او را بسیار دوست دارند! توجه و تفکر در این موضوعات می تواند انرژی و توان بی نهایتی به بچه های هیأت بدهد.

ب)منابع انرژی مادی

بدن ما جوری آفریده شده است که به شدت بر روح و روان ما تاثیر می گذارد. یعنی همین غذایی که می خوریم یا لباسی که می پوشیم بر شکل گیری خلقیات روزمره ما موثر است. به تعبیری دیگر باید سبک زندگی دانش آموز هیأتی صحیح و اصولی باشد. مدیریت خواب ، ورزش و غذا سه موضوع مهمی اند که بر میزان انرژی و نشاط روزمره ما تاثیر مستقیم می گذارند لذا باید برای هر یک از این ها برنامه مشخص و منظم داشت.

20)                تحقیر و تمسخر نکن!

نوجوان از آن جایی که احساس بزرگی می کند با هر نوع عنصر و نمادی که او را به رسمیت نشناسد و تحقیرکند مقابله می کند. زشتی و قبحِ تحقیر کلامی که مبرهن و واضح است. بچه هیأتی باید حواس جمع باشد که تحقیر غیرکلامی هم نکند. گاهی ممکن است این تصور در اذهان بچه های مدرسه و محله ایجاد شود که بچه های هیأت چون مسئولیت دارند ، خودشان را برتر می دانند و دیگران را کوچک و حقیر تصور می کنند! این تصور گاهی شکل می گیرد. بچه های هیأتی باید عمل به ضد کنند و با تواضع و خدمت بیشتر ، اجازه ندهند این تصور در اذهان دیگران شکل بگیرد.

21)                اصرار بیش از حد نکن!

تکرار بیش از حد هر چیز کسالت آور و ممل است. نوجوان هم که نوجو و متنوع خواه است. لذا باید هیأت را برای نوجوان نو و تازه نگه داریم. گاهی اصرار و تبلیغ چهره به چهره ی بیش از حد توسط بچه های هیأت باعث می شود حالت دلزدگی و تکراری بودن به اسم هیأت در بچه های مدرسه و محله ایجاد شود. بچه های هیأت باید با زیرکی سطح هیأت را بالا نگه دارند و کاری نکنند که دیگران از شنیدن مکرر اعلان برنامه ی هیأت خسته شوند. هیأت باید شکوه خود را در اذهان بچه ها حفظ کند. همچنین باید از طرق مختلف هیأت را تبلیغ کنیم ویا کادر اجرایی هیأت برنامه های متنوعی در سین برنامه هیأت بگنجانند تا تنوع و تازگی هیأت در اذهان دانش آموزان حفظ شود.

22)                 آنتن نباش!

یکی از مسائلی که در مدارس رایج است بحث تقلب کردن و یا تلاش برای لغو شدن کلاس ها و یا ایجاد اختلال به هر نحوی در سیستم برنامه ریزی مدرسه است. بهتر است بچه های هیأت به علت ارتباط نزدیک تری که با کادر اجرایی مدرسه دارند نسبت به این امور حالت خنثی بگیرند. بچه های هیأت نباید آنتن باشند و ریز یا درشت کار های غلط دانش آموزان را به کادر اجرایی مدرسه منتقل کنند. مگر اینکه امری از سوی بچه های مدرسه در حال تحقق باشد که قبح سنگینی داشته باشد و جو مدرسه را به فساد بکشد مثل رواج دوستی افراطی و یا فیلم های مبتذل بین بچه ها. دانش آموزان باید نسبت به بچه های هیأت اعتماد داشته باشند.

(ثبت یک تجربه نگاری : یکی از عادت های خیلی خوبش این بود که سعی می کرد به همه ی بچه های مدرسه سلام کنه و با همه گرم بگیره. به خاطر همین اخلاق خوبش بود که همه دورش جمع می شدن و دوست داشتن بهش نزدیک بشن. )

چند نکته

ضمیر ناخودآگاه

انسان تحت تاثیر نیروهایی است که بعضا خود از آن ها غافل است. یکی از آن نیرو ها چیزی است که به عنوان ضمیر ناخودآگاه از آن یاد می شود. منظور از ضمیرناخودآگاه نیروهایی است که در پس ذهن و خیال ما به مرور ایجاد می شوند و در ایجاد انگیزه ، تصمیم گیری و انتخاب های ما موثر خواهد بود. در واقع ، ضمیر ناخودآگاه حاوی تصاویری است که از برخوردو تجربه ما با محیط پیرامون شکل گرفته است و ما بر اساس این تصویر های ذهنی دست به اقدام و عمل می زنیم. همه ی بخش های هیأت در ذهن مخاطب تصویر هایی را ایجاد می کند که گاهی با عنوان خاطره از آن یاد می کنیم. این تصاویر ذهنی در انتخاب ها و حرکت های بعدی مخاطب اثر گذار خواهد بود.

با توجه به مطالبی که گفته شد ، باید دقت شود که وقتی مخاطب در هیأت حضور پیدا می کند باید هنگام خروج ، تصویر و خاطره خوش ذهنی از هیأت داشته باشد. هیچ کس برای تزئینات زیبا یا پذیرایی خوش مزه در هیأت حضور پیدا نمی کند ولی باید بدانیم همه ی این بخش های هیأت در ذهن او تصویر سازی کرده و در اینکه او دفعه بعد میل و انگیزه پیدا کند که در هیأت حضور یابد ، تاثیر گذار است.

یکی از مسائلی که باعث ایجاد خاطره بد در ذهن مخاطب شده و او را برای حضور مجدد در هیأت در هفته های بعد دلسرد می کند ، طولانی بودن و خسته کننده بودن هیأت است. لذا باید دقت شود در عین اینکه به اصل برنامه هیأت لطمه وارد نمی شود در نهایت اختصار برگزار شود. این حساسیت در عدم ایجاد خاطره بد و فشار روانی برای مخاطب باید به ویژه در روضه رعایت شود. از آن جایی که عمده ی مخاطبین هیأت ، هنوز در ابتدای آشنایی با هیأت هستند قطعا تحمل روضه های طولانی و یا سنگین را ندارند. الزامات مداحی و روضه دانش آموزی را در گفتاری مجزا پی خواهیم گرفت.

محیط را برای مخاطب تازه وارد،گرم و صمیمی کنید!

یکی دیگر از نکاتی که رعایت آن موجب ایجاد خاطره خوش از هیأت در ذهن دانش آموز می شود این است که باید محیط هیأت برای مخاطب امن باشد. منظور این است که مخاطب ما در هیأت احساس تنهایی و غریبی نکند و کادر هیأت در برخورد با مخاطبینش باید به گرمی رفتار کنند. گاهی اتفاق می افتد که اعضای کادر توجهی به دانش آموزانی که به تازگی در هیأت شرکت کرده اند نمی کنند و بیشتر با دوستان و رفقای قدیمی خود همراهی دارند. در حالی که کادر هیأت باید برای تحویل گرفتن و توجه به افراد جدید الورود برنامه داشته باشند و توجه خود را میان آن ها تقسیم کنند. این توجه و تحویل گرفتن می تواند از کارهای به ظاهر کوچک شروع شود مثلا در هیأت کنار آن ها نشستن و گرم گرفتن ، تا کار های دیگر مثل رساندن بچه ها به خانه بعد از اتمام هیأت و برنامه های دیگر که نیازمند است کادر هیأت در این راستا فکر کند و به ایده های جدید برسد.

هیأت را رنگی تعریف کن !

یکی از توانمندی های بسیار مهمی که باید در فعالان فرهنگی ایجاد شود و ابزار بسیار خوبی جهت پیش برد کار هاست این است که باید بچه ها توانایی های کلامی شان ارتقا یابد. یعنی باید اعضای کادر بتوانند هیأت را برای بچه های مدرسه و محله با شوق و به زیبایی و شکوه توصیف و تعریف کنند. به تعبیری بچه های کادر هیأت باید ابتدا برای خودشان این مسئله جا افتاده باشد که هیأت آن ها یک امر جدی و برنامه ای باشکوه و قوی است. و برای هم کلاسی هایشان هم هیأت را همین گونه جا بیندازند. طبعا اگر خود بچه های کادر ، هیأت را جدی نگیرند و هیأت در نظرشان بزرگ و جدی تلقی نشود ، نمی توانند برای آن تبلیغ موثر کنند و اگر هم تبلیغی بکنند ، تبلیغی منفعلانه و از سر ضعف خواهد بود.

دعوت غیر مستقیم

تا به این جا مباحث مختلف و روش های ارتباط و جذب مطرح شد. اما باید در اینجا اشاره کنیم که اصلی ترین و بهترین تبلیغ برای هیأت ، تبلیغ غیر مستقیم است. انسان ها کلا در برابر هرچیزی که بخواهد به طور مستقیم بر روی آن ها اثر بگذارد گارد و جبهه خواهند گرفت. منظور از دعوت و تبلیغ غیر مستقیم و عملی این است که اگر دانش آموزان مدرسه بهره ها و اثر هیأت را در بچه های هیأتی مشاهده کنند ، این خود بهترین و موثر ترین تبلیغ است. مثل موفقیتِ ورزشکاری که باعث می شود عده زیادی به شرکت در باشگاه ترغیب شده و سختی تمرین های طاقت فرسا و طولانی را بر خود هموار کنند. در کل انسان ها تمایل دارند میان انسان ها و مکان ها و. . . نسبت ایجاد کنند و این ها را به هم ربط دهند. مثلا اگریکی از قهرمانان ملی در یکی از ورزشگاه های خاص کشور تمرین می کرده است ، مردم تصور می کنند آن ورزشگاه عاملی مهم در رشد و به قهرمانی رسیدن آن فرد بوده است. با این نگاه دانش آموزانی که در مدرسه و شهر با عنوان بچه های هیأت انصار المهدی شناخته می شوند باید بسیار مراقب رفتار ، گفتار و اخلاق خود باشند و بدانند یک بدی از آن ها در نظر مردم ، بسیار زشت تر و خوبی های آن ها بسیار زیباتر خواهد بود. به نوعی دانش آموزان مدرسه بدی ها و خوبی های بچه های هیأت را به خاطر حضور آن ها در هیأت می دانند. و لذا مثلا اگر همه ی بچه های هیأت درس خوان باشند ، این باعث خواهد شد که تصور دانش آموزان از هیأت ، تصوری مثبت و جذاب شود و علاقه به حضور در هیأت پیدا کنند.

نا امیدی ممنوع !

ما در جهانی حساب شده زندگی می کنیم که نتایج و پیامد های کارهایمان گم نمی شود و گرچه شاید در کوتاه مدت آن ها را نبینیم اما حتما در بلند مدت اثر و نتیجه کارهایمان را خواهیم دید. گاهی در هیأت ممکن است به علت ندیدن نتیجه فعالیت هایمان دچار یأس شویم و از ادامه فعالیت قطع امید کنیم. در حالی که باید توجه کنیم خیلی از نتایج کارهایمان اولا برای خودمان ملموس نخواهد بود وثانیا این نتایج عمدتا در بلند مدت دیده و لمس می شود. لذا با این نگاه ، بچه های کادر هیأت نباید عجول باشند ودائما دنبال دیدن اثر و نتیجه کارهایشان باشند. گاهی ممکن است یک نفر با حضور درهیأت مسیر زندگی اش تغییر کند و کادر هیأت اصلا متوجه چنین برکاتی نباشند. یا گاهی دعوت از یک دانش آموز برای حضور در هیأت ممکن است چند سال بعد نتیجه بدهد! در نتیجه باید به دور از حساب کتاب های صرفا مادی و با یقین به این که نتیجه ی تلاش ها و سعیمان را خدا ضایع نمی کند ، برای گسترش کمی و کیفی هیأت تلاش کنیم و بدانیم هر فعالیت و تلاشی در هیأت دیر یا زود به ثمر خواهد نشست ان شاء الله.

سوز هدایت

خواستگاه و علت اینکه کادر هیأت می خواهند افراد بیشتری با هیأت آشنا شوند و هیأتی شوند ، چیست؟ منشأ این دغدغه ی جذب به هیأت چیست؟

کادر هیأت باید از سر سوزهدایتی که در جانشان شعله می کشد به تبلیغ و جذب هیأت بپردازند. یعنی کادر هیأت به سبب حلاوتی که از آشنایی با اباعبدالله برده اند و به یک ملجأ و مأوی رسیده اند ، دوست دارند که دیگران را هم با اهل بیت آشنا کنند تا به سبب این آشنایی زندگی دنیوی و اخروی آن ها تضمین شود. با توجه به این نکته باید اعضای کادر واقعا نسبت به دانش آموزان شهر دلسوز باشند وهدف و نیت آن ها برای جذب به هیأت ، خالص و برای هدایت آن ها و شلوغ شدن مکتب اهل بیت باشد ، نه برای نیت های غیر الهی مثل چشم و هم چشمی با هیأت های دیگر و… . همچنین اعضای کادر باید نسبت به کسب اذن و توسل به اهل بیت توجه ویژه بکنند تا خود اهل بیت کمک کرده و امر جذب و تبلیغ هیأت را تسهیل کنند. چرا که قطعا تا نظر وتوجه معصومین نباشد ، هیچ یک از تلاش های آن ها به نتیجه و اثر واقعی نمی رسد و بی برکت خواهد شد.

عملیات هیئتمحرم

انصارانصارالمهدیانصارالمهدی های کشورانصاری هاتشکیل کادرتشکیلاتجذبدبیرخانهدبیرخانه کشوردبیرخانه هیئت های انصارالمهدی کشوررشدشبکهشبکه سازیکادرمحرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 7