رشد و تربیت کادر محرم

کار هایی که باید قبل از شروع مراسم هیأت انجام داد

1) مطالعه جزوه هیأت و کادرسازی توسط مربیان و مشاورین
2) جلسات منظم شورا و کادر مثلاً هفته ای دو ‌یا سه جلسه

جلسات شورا چند کارکرد دارد:

اول : بحث معرفتی جدی

مربی باید برای این بخش کتابی مشخص کند و قسمتی از جلسه را با دانش‌آموزان به بحث بر روی آن کتاب بگذراند. مثلا کتاب اشک باید رازدار باشد و کتاب آذرخش کربلا، سخنرانی استاد پناهیان با عنوان رازهای عاشورا، راه سلوک‌ رمز ظهور.

دوم: آموزش های تشکیلاتی

نکاتی راجع به مدیریت کار، سازماندهی و فعال کردن نیروها، مهارتهای کار گروهی و تشکیلاتی و… جزوه‌ی آنچه کادر باید بداند(تشکیلاتی)

سوم : تصمیم‌گیری بر روی امور اصلی هیأت

توجه شود که امور جزئی که مربوط به هر گروه است در همان گروه تصمیم‌گیری می‌شود، ولی برای نهایی شدن تصمیم‌ها و هماهنگی بیشتر باید در شورا هم به بحث گذاشته شود. اموری مثل مکان هیأت، کلیات تبلیغات، تزیینات، رسانه، مالی و… حتماً در شورا به بحث گذاشته شود. مثلا طرح دکور هیأت باید در جلسه شورا مطرح شود تا مسئول مالی، مسئول رسانه و… هم در جریان قرار گرفته و اگر نقد و نظری داشتند، اعمال شود.

چند نکته مهم:

  • توجه شود که جلسات شورا، به جلساتی فرسایشی و کم بازده تبدیل نشود.
  • از همان ابتدا، بنای جلسات شورا بر کار فکری و معرفتی و همچنین آموزش های تشکیلاتی گذاشته شود.
  • مراقب باشیم، اعضای شورا، فقط به جلسه رفتن عادت نکنند، به طوری که از عملیات و کار عملی فاصله بگیرند. مثلا در مواقعی که فاصله‌ی جلسات شورا تا شروع محرم زیاد است، ممکن است این آفت مبتلابه تر باشد.
  • عملیات هر گروه حتماً باید سر موقع خود شروع شود. مثلاً نیروهای تزیینات سر موقع به سراغ پارچه ها بروند و دقیقا طبق جزوه مدیریت عملیات فرهنگی مرحله شناسایی انجام شود و پارچه هایی که نیاز به شستشو دارند را آماده کنند، همچنين خرید های لازم سر موقع انجام شود.
  • مربی هیأت باید نهایت تلاش خود را برای هم دل شدن و تیم شدن اعضای شورا به کار بگیرد.
  • مربی هیأت می تواند در بعضی جلسات شورا از سایر مربیان و اساتید دیگر، برای ارائه بهتر استفاده کند.
  • حضور همه مشاورین در جلسات شورای الزامی نیست.
  • گرداننده‌ی قسمت های کاری جلسات شورا مسئول هیأت (دانش آموز) است.
  • در فاصله دو ماه تشکیل کادر تا اول محرم، علاوه بر جلسات منظم شورا و جلسات گروه ها حتماً چند جلسه عمومی کادر هم برگزار بشود.

3) آموزش

موضوع آموزش برای گروه های مختلف و همچنین کل نیروهای کادر به صورت جدی باید برنامه‌ریزی و پیگیری شود. به صورت کلی دو نوع آموزش برای کادر لازم است

الف) آموزش مهارت های عمومی کار تشکیلاتی

پیشنهاد می‌شود برای کل کادر، ‌یک دوره‌ی دو سه روزه، آموزش های عمومی کار تشکیلاتی و مهارت های انجام ‌یک عملیات فرهنگی برگزار شود.

ب) آموزش مهارت های تخصصی

مربی هیأت در نظر داشته باشد که برای آموزش مهارت های تخصصی برای کلیه ی کادر، برنامه ریزی بسیار دقیق و منظمی  انجام دهد و حتی المقدور برای آن مبلغ قابل توجهی هزینه کند. توجه شود که در اینجا هزینه کردن، بهترین نوع سرمایه گذاری است. منظور این است که گروه تزئینات، باید مهارت های طراحی و ایده پردازی و سایر مهارت هایی که برای خلق تزئینات خوب لازم است را به طور تخصصی فرا بگیرند و حال با کسب این مهارت ها، قدم در صحنه ی عملیات بگذارد.

4) قرار معنوی اعضای کادر و جدیت همه برای انجام آن

اینکه اعضای کادر با هدایت مربی، چند قرار معنوی با‌یکدیگر بگذارند. مثلاً نماز اول وقت، زیارت عاشورای روزانه، دعای عهد، شرکت در دعای کمیل شب های جمعه، زیارت هر صبح تپه نور الشهدا و…
نکته‌ی مهم در اینجا این است که قرار معنوی طوری انتخاب شود که همه بتوانند آن را انجام بدهند. قرارهای معنوی باید خیلی جدی گرفته شده و توسط مربیان و نیروهای اصلی مجموعه به جریان تبدیل شود . تذکر دائم و صحبت‌یا تکرار راجع به این قرارها مهم است.


5) انجام کار بر اساس جزوه‌ی مدیریت عملیات فرهنگی

از همان ابتدا برای همه گروه‌ها و مخصوصاً شورای هیأت جزوه‌ی مدیریت عملیات فرهنگی محور قرار گرفته شود و علاوه بر اجبار به مطالعه کلیه اعضا سعی شود محتوا و مضمون آن توسط همه کادر انجام شود. در واقع سندی باشد برای گام به گامِ اجرای عملیات توسط هر گروه.

6) تجربه نوردی

یکی از بهترین کارها برای اینکه اعضای شورا دید بازتری به کار پیدا کنند و زمینه خلاقیت و نوآوری بیشتری در آنها ایجاد شود، مرور تجربیات هیأت خود و سایر هیأت های موفق کشور است.
در این باره دانش آموزان با هدایت مربی هیأت، باید با استفاده از گزارشات و تجربیات مسئولین و مربیان هیأت در سالهای گذشته و همچنین تجربیات هیأت های دیگر آشنا شوند.

کار هایی که باید حین مراسم محرم انجام پذیرد

تشکیل جلسات کادر هر شب بعد از اتمام مراسم هیأت

هر شب بعد از مراسم هیأت، جلسه کادر با حضور کلیه‌ی اعضای کادر برگزار می شود. که اداره ی جلسه بر عهده‌ی مسئول هیأت می باشد.
اهداف و نتایج برگزاری جلسات کادر
  • یکی از مهمترین هدف از برگزاری جلسات کادر ایجاد همدلی و نزدیکی بین کادر هیأت است.
  • آموزش نکات تشکیلاتی
  • فراگیری معارف و مطالب ویژه کادر هیأت
  • اصلاح مستمر اشکالات هیأت
  • افزایش توانمندی های مختلف کادر مثل صحبت کردن، نقد کردن، انتقاد پذیری و…
  • اصلاح اشکالات افراد مقدم است بر اصلاح اشکالات کار

با توجه به مطالب بالا و اهداف و نتایج جلسه کادر، نکات زیر در نحوه اداره جلسات کادر شب های مراسم حائز اهمیت است:
1) تشکیل جلسه باید توسط مسئول هیأت (دانش آموز) باشد. یعنی شروع، اداره و خاتمه جلسات برعهده مسئول هیأت (دانش آموز) است.
2) اعضا و شرکت کنندگان در کادر فقط باید اعضای کادر باشند جلسات کادر اصلاً جای جذب نیست، نیروهای تازه وارد باید به لطایف الحیلی از جلسات بیرون شوند.
3) بزرگترها، قدیمی‌ها، مربیان و مشاورین حتماً باید در کادر شرکت کنند، البته نه در حلقه اول بلکه در حلقه‌های بعدی یعنی پشت سر دانش آموزان در جلسه بنشینند.
3) جلسات خیلی منظم و جدی برگزار شود. تقسیم زمان مناسبی برای هر کار مثلاً بحث معرفتی، نقد و بررسی و… از همان ابتدا انجام گیرد. بزرگترها هم اصلاً نباید دور و بر دانش آموزها گعده بگیرند و بخندند و با هم صحبت کنند.
4) مربی باید هرشب نکات تشکیلاتی و معرفتی لازم را آخر جلسه برای دانش‌آموزان توضیح بدهد. توجه شود در جلسات کادر ممکن است دانش آموزانی حضور پیدا می‌کنند که با اینکه جزئی از کادر هستند اما در طول سال در هیچ جلسه معرفتی و فکری شرکت نمی‌کنند، فلذا مربی باید حواسش باشد که در جلسات کادر حتما بحث معرفتی بگوید.
5) بحث معرفتی کادر ویژه کادر است و سطح و محتوای آن کاملاً باید لحاظ شود.
6) مربی در عین اینکه سیر بحثش برای کادر مشخص است، به اقتضاءِ اشکالات و مسائلی که در حین کار از دانش آموزان مشاهده کرده است، نکات معرفتی و تشکیلاتی مرتبط را مطرح می کند و تذکر می دهد. همچنین در بعضی شبها از سخنران هیأت و‌یا سایر بزرگ‌ترها برای صحبت دعوت می‌کند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            7) مربیان و مشاورین و سایر بزرگترهای هیأت هم، اگر نکاتی به ذهنشان رسید باید مختصراً عنوان کنند.
8) همه گوشی ها در جلسات کادر، بی صدا، رفت و آمد ممنوع، حرف زدن با هم ممنوع، نشستن کاملاً جدی و منظم است.
9) مسئول هیأت باید‌یکی از اعضای کادر را به عنوان دبیر جلسات مشخص کند که نکات هر شب را بنویسد و در شب بعد حتماً پیگیری کند مثلا اگر ایرادی به قسمتی از هیأت وارد شده حتماً برای فردا شب آن ایراد باید مرتفع شود و پیگیری مرتفع شدن آن ایراد در جلسه حتما انجام شود.
10) پس از پایان‌یافتن دوران مسئولیت هریک از اعضا حتماً باید در آخرین شب مسئولیتش، در جلسه عمومی کادر، مسئولیت خود را به طور کامل تحویل دهد و مسئول بعدی را کاملاً در جریان امور قرار دهد، که پیوستگی و اتصال کار حفظ شود.
11) مربی کادر باید با ظرافت و هوشمندی، دقت به جزئیات، نحوه صحیح انتقاد، پرهیز از رفتار دفاعی، نقد منصفانه، اصلاح ضعف‌های شخصی و… را به اعضای کادر آموزش دهد.                                                                                                                        12) مربی باید متوجه باشد که در صورت عدم هدایت او ممکن است جلسات کادر به جلسات کم ثمر و پر از توهین و انتقادهای تند و با جبهه گیری ها و چند دستگی ها تبدیل شود، لذا از همان شب اول باید کارکرد های جلسات کادر را دقیقاً به اعضای کادر گوشزد نموده و در حین جلسه نیز با چشم و گوش باز روند جلسه را رصد کند.
13)‌یکی از مهمترین آسیب های ممکن برای جلسات کادر در این است که تذکرات و انتقادات هرشب اصلاح نشود و در واقع سیستمی برای اصلاح و پیگیری آنها نباشد. مربی باید به جد حواسش به این مسئله باشد.


نکته مهم!

مواظب باشیم دانش آموزان نسبت به مسئولیتی که به عهده می‌گیرند پاسخگو بار بیایند. این که آنها فکر کنند چون مسئولیتشان در هیأت است و آنها برای خدا و با اختیار خود مسئولیت به عهده گرفته اند، بنابراین می توانند کار را رها کنند و‌یا آن را به درستی به سرانجام نرسانند. لذا در عین اینکه فضای هیأت و کادر کاملاً صمیمی است، دانش آموزان، باید خود را در قبال مسئولیتی که پذیرفته اند کاملاً پاسخگو ببینند و سیستم دقیق برای پاسخگو بار آوردن آنها طراحی شود.

عملیات هیئتمحرمهمه مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 5